Utsidan




Designmässigt ligger RV03 mitt mellan det transformerliknande RV01 och det mer modesta RV02. Silverstone har satt på två guldfärgade ränder på chassiet som löper längs fronten upp över toppen. Silverstone säljer även en modell där ränderna är ljusgrå. Chassiet är gjort av 0.8mm stål och väger runt 11.5 Kg. Detta är ett fulltower-chassi vilket innebär att det är riktigt stort. 

Skönheten ligger som bekant i betraktarens öga men vi har svårt att bestämma oss vad vi egentligen tycker om designen. Det är lite för mycket plast och konstiga vinklar för att vi ska tycka det är jättesnyggt men det är samtidigt inte direkt fult. Vi föredrar dock ändå chassin som är lite mer diskreta och med renare linjer som till exempel Raven 02, Temjin TJ11 och Fortress FT02.



På toppen hittar vi ett lock som skyddar alla anslutningar och låter luften ut. Kablar kan dras ut på baksidan av locket där det finns ett hål.



Plockar vi bort locket ser vi en syn vi normalt ser på baksidan av ett chassi: alla expansionsplatser plus en 120 m-fläkt som ska suga ut luften ur chassiet. Två gummiförsedda håll finns även för de som vill använda vattenkylning med extern pump och/eller reservoar. Så vitt vi kan se finns det inget sätt att sätta en intern radiator för vattenkylning så vill man sätta in något får man modda lite.



De interna stora fläktarna kan ställas in att snurra på lågt eller högt varv via två omkopplare. Dessa går att komma åt även när locket på chassiet sitter på.



Under en lucka längst fram hittar vi två usb3-anslutningar och de vanliga uttagen för mikrofon och hörlurar. Dessa ansluts inte via en intern usb3-kontakt utan via 2 externa usb-kontakter som ansluts till baksidan av moderkortet.



Vi kommer åt 7 stycken 5.25-tums-platser från framsidan. Varje utrymme skyddas av en plastlucka som sitter ganska lösa. Trots att paketet med chassiet var välinpackat så hade flera av dessa luckor ramlat av under resan till oss.



Det som då hände var att flera av luckorna gick sönder då de plastbitar som håller fast luckan i chassiet gick av. Vi lagade dessa med superlim och de gick att sätta tillbaka utan problem men detta är det första chassi som vi noterat ett sådant problem med.



Med tanke på att chassiet har 2 stora 180mm-fläktar som drar in luft från botten av chassiet är det viktigt att det finns bra filter i botten. Dessa filter sitter fast via små magneter och är lätta att ta bort och tvätta av. Chassiet står på rejäla fötter och det finns ungefär 4 cm utrymme under chassiet vilket är bra då det ger oss gott om utrymme att suga in luft från.



Baksidan är relativt tom och har endast lufthål. På bilden ser vi också utrymmet mellan locket och chassiet där kablar dras ut.