Ericsson är världens ledande leverantör av mobila datanätverk och har en imponerande marknadsandel på 38 procent. Framtidsplanerna är stora och under 2020 förväntar sig företaget att 20 miljarder teknikprodukter ska vara uppkopplade samtidigt.

Spotify har tagit musikmarknaden med storm de senaste åren och även om upphovsrättmakarna inte alltid varit lyriska har mottagandet från användare varit desto mer positivt. Totalt har Spotify fem miljoner betalande användare och över 15 miljoner användare som utnyttjar tjänstens gratisversion.

Hur den nya produkten tekniskt fungerar och vad som gör att den kallas revolutionerande är oklart. Grundtanken ska vara att på ett lättare och smidigare sätt få in Spotify i bilen och Volvo som hoppas öka sin försäljning från 449 000 bilar per år till 800 000 bilar år 2020 är en viktig kugge i sjösättningen av tekniken.

Enligt Expressen ska samarbetet och produkten lanseras inom kort för att kunna visas upp under Consumer Electronics Show i Las Vegas i början på januari.

Diskutera artikeln på NordicHardware