I USA säljs Nokia Lumia 920 exklusivt hos teleoperatören AT&T vilket kan ses kontraproduktivt då företaget är i stort behov att få ut telefonen till en bredare publik. Företagets vd Stephen Elop ser det inte riktigt på samma sätt, utan anser att det är rätt beslut att vara exklusiva till en teleoperatör. Detta då aktörer som AT&T lägger ned mer pengar och resurser på marknadsföring av exklusivt sålda enheter, vilket i sin tur ökar nyfikenheten och efterfrågan hos konsumenter.

"One of the things we had learned with the first launch was being very narrow would yield better results for us, [...] We take a product and go exclusive with a particular carrier. In a market where subsidy and marketing dollars are heavy, we encourage them to promote it as a hero product, and use the subsidy to drive down the pricing to a competitive point. It also gives you access to in-store resources."

Nokia har lärt sig av den här strategin från deras första lansering av Lumia-produkter, där företaget tydligen har sålt bättre i regioner där det signerats exklusivitetsavtal med teleoperatörer. Att vara exklusiv gör det även lättare att ge en teleoperatör subventioner för att driva ned kostnaderna till konkurrenskraftiga nivåer.

Apple använde en liknande taktik i samband med lanseringen av Iphone, någonting som höll under flera års tid innan de valde att bredda sig till fler teleoperatörer. Den stora frågan är om det här kommer fungera för Nokia och inte minst ge Windows Phone en större del av marknaden.

Källa: CNET

Diskutera artikeln på NordicHardware