Nokia hade under 2011 30 procent av den totala mobiltelefonsmarknaden där man trots kräftgång på smartphonemarknaden hade ett ganska rejält försprång till Samsung på andraplatsen med sina 24 procent.

När nu ytterligare ett år förflutit kan vi se tydligare hur utvecklingen skiftat mellan de två företagen. Samsung har ökat sina 24 procent till 29 procent, medan Nokia tappat ner till 24 procent. Det skriver analysföretaget IHS isuppli som också konstaterar att Apple fortsätter att vinna mark, bland annat på bekostnad av koreanska LG.

Wayne Lam, analytiker inom trådlös kommunikation på IHS isuppli, konstaterar att nyckeln till framgång under 2012 var att leva och dö för sin smartphone. Något Samsung onekligen lyckats väldigt väl med genom att kontinuerligt lansera nya modeller för alla olika segment inom smartphonemarknaden. Medan Nokia samtidigt kämpat med att få fart på sin Windows Phone-satsning tillsammans med Microsoft.

mobiler


Totalt väntar man sig att antalet skeppade smartphones under 2012 kommer att ha öka med 35,5 procent sedan 2011, medan antalet traditionella mobiltelefoner kommer att öka med endast 1 procent. Totalt kommer 47 procent av alla sålda mobiltelefoner ha varit en smartphone under 2012, upp från 35 procent 2011.

smartphones


Det är med detta i åtanke inte helt oväntat att Samsung utökat sin ledning på smartphonemarknaden under året. Från en marknadsandel på 20 procent, snäppet framför Apple på 19 procent, under 2011 väntas Samsung klättra upp till 28 procent.

Apple har roffat åt sig ytterligare en procentandel och landar på 20 procent totalt. Nokia däremot har tappat från 16 till 5 procent under året som gått.

Även HTC och RIM har haft ett tufft år medan smartphonemarknaden som helhet väntas stå för över 50 procent av det totala antalet sålda mobiltelefoner under 2013 och fortsätter växa så det knakar.

Diskutera artikeln på NordicHardware