AMD har släppt en ny uppdaterad version av sina Catalyst-drivrutiner som med ändelsen 15.7.1 är en finslipad variant av Catalyst 15.7 som släpptes tidigare i somras. Drivrutinerna släpps inte med några nämnvärda prestandaoptimeringar men likväl med en hel del nyheter och uppdateringar för Windows 10-användare.

AMD specificerar de nya drivrutinernas höjdpunkter som stöd för Windows 10 - vilket inkluderar WDDM 2.0 samt Directx 12-stöd för alla AMD Radeon-grafikkort som använder sig av Graphics Core Next-arkitekturen. Vilket betyder AMD Radeon 7000-familjen och framåt.

De nya drivrutinerna ska även lösa en hel del buggar i spel som Battlefield Hardline, The Witcher 3: Wild Hunt samt andra spel och applikationer.

Nvidia Geforce 353.62 WHQL

Nvidia laddar med sina nya Windows 10-optimerade drivrutiner Geforce 353.62 som enligt grafikkortstillverkaren ska vara finputsade i samverkan med Microsoft för att ge bästa möjliga prestanda och upplevelse i det nya operativsystemet. I praktiken innebär detta stöd för Directx 12 till företagets Maxwell och Kepler-kretsar, vilket betyder Geforce GTX 600 samt GTX 700/900-serierna av grafikkort. Däremot erkänner Nvidia att man ännu inte lyckats få till fullskaligt stöd för Directx 12 för sin Fermi-arkitektur och grafikkort i Geforce GTX 500-familjen. Vilket betyder att Fermi-grafikkort tills vidare körs med äldre WDDM 1.3 funktionalitet på Windows 10.

Nvidias färska drivrutiner ska förutom stöd för Windows 10 och Directx 12 även komma med diverse buggfixar, optimeringar och ett knippe nya SLI-profiler för spel som Metro: Last Light, Batman: Arkham Knigt och MotoGP 15.

Användare som redan uppdaterat sina datorer till Windows 10 gör bäst i att ladda hem respektive drivrutin från AMD och Nvidias hemsidor för att minimera mängden buggar och problem i det färska operativsystemet.

Spel med stöd för Directx 12 dröjer

Medan både AMD och Nvidia nu är redo att tackla det nya och hett efterlängtade grafikgränssnittet Directx 12 kommer det troligtvis dröja flera månader innan de första Directx 12-kompatibla spelen dyker upp. De första titlarna spås även vara baserade på uppdaterade spelmotorer med pålagt stöd för Directx 12-funktionalitet, det lär troligtvis dröja till tidigast nästa år innan de första grafikmotorerna med grundligt stöd för Directx 12 dyker upp i färdiga speltitlar.